Det er ikke nogen hemmelighed, at de kommuner, som er gode til fælles fodslag, har lidt nemmere ved at få infrastrukturprojekter til at dryppe ned i deres landsdel. Gode alliancer er fremmende for alle projekter.
Det siger transportminister Thomas Danielsen (V) til Folketidende, efter han onsdag formiddag besøgte Nørreballe og talte med byrådets medlemmer om planerne om udbygning af Rute 9.
Netop fælles fodslag kniber det med i byrådet i Lolland Kommune.
Vejdirektoratet fremlagde i februar fem modeller for udbygning af Rute 9 ved Nørreballe. Efterfølgende har byrådet vist sig at være splittet. Socialdemokratiet, de konservative og SF støtter helhjertet en fem kilometer lang omfartsvej nord for Nørreballe. Blandt andre Venstre synes, at omfartsvejen skal sættes på pause, og i stedet skal der arbejdes mere langsigtet med en motortrafikvej, der forbinder Nakskov med motorvejen ved afkørsel 49.
Trafiktal
Trafiktal på omfartsvej
Anlæg af en ny omfartsvej vil generelt medføre, at der vil køre mellem 5.800 og 6.000 køretøjer pr. døgn på den nye vej.
Trafikken i Nørreballe vil blive markant reduceret med en ny omfartsvej. Trafikken vil blive mest reduceret i Nørballe ved rundkørslen, hvor trafikken vil blive reduceret med 71-73 procent. Det vil medføre trafikken vil være mellem 2.100-2.400 køretøjer pr. døgn med en ny omfartsvej.
I Nørballe ved Pårup vil trafikken blive reduceret med 64-66 procent. Det vil medføre at trafikken vil være mellem 2.700-3-300 køretøjer pr. døgn med en ny omfartsvej.
Transportministeren, hvis relationer til Lolland mest handler om jagt, siger, at hans besøg i Nørreballe hænger direkte sammen med splittelsen i byrådet.
Thomas Danielsen (V), transportministerJeg er jo ikke parterapeut, så jeg kan ikke lykkes med at få folk til at blive enige.
- Der har været en splittelse i byrådet, og det resulterede i, at man sendte et høringssvar, hvor man opfordrede til dialog, og det er derfor, jeg er her. Ud over at det selvfølgelig er mange penge at bruge på infrastruktur, så synes jeg, det er oplagt at lægge vejen forbi, siger Thomas Danielsen.
Uenigheden om Lollands fremtidige infrastruktur holder transportministeren sig ude af.
- Jeg er jo ikke parterapeut, så jeg kan ikke lykkes med at få folk til at blive enige. Men jeg lytter, for der kan godt være tilpasninger af et projekt, som kan justeres. Derfor kommer jeg og lytter, siger han.
For og imod
- Er det kommet bag på dig, at man i byrådet og Nørreballe ikke bare jubler og siger tak for næsten 400 millioner kroner?
- Når vi laver infrastrukturprojekter, og jeg er ude og klipper snore over, har jeg altid en respekt for, at der altid er nogen, der bliver direkte påvirket, og de er sjældent så positive. Det har jeg en stor forståelse for og respekt for. Det er klart, at der forhåbentlig er et stort flertal, som bliver glade for dem, men det er en balancegang, for der vil også være nogen, som uanset hvilke løsning, der vælges, oplever, at vejen går ind over deres jord eller skal eksproprieres, siger Thomas Danielsen.